civilisovaná žena

  
 
na přelomu let 1929 a 193o spatřila světlo světa dvojjazyčná publikace doprovázející stejnojmennou výstavu. tento mimořádný počin mělo na svědomí trio sestávající z funkcionalistických architektů Jana Vaňka a Zdeňka Rossmanna spolu s textilní výtvarnicí a absolventkou UMPRUM Boženou Hornekovou (později Roth-mayerová). právě tato dáma je autorkou nové - ve své době revoluční koncepce dámského šatníku, jenž je založen výhradně na kalhotách.
 
  
 
pro všechny výše zmíněné je společný kritický postoj k složitostem soudobého odívání, přičemž v tomto ohledu se k této problematice svým článkem "Mají svobodnou vůli, ale šatů nemají" vyjádřila také novinářská osobnost Milena Jesenská. Nutno podotknout, že jisté výhrady měl Josef Čapek, kterému se nezamlouvala inspirace pánským oblekem, jemuž vytýkal množství nedostatků. Horneková si však hrdě stála za svým přesvědčením, že jedině kalhotovým oděvem vytvořila nový styl odpovídající obrazu ženy svobodné, svěží a praktické. navíc Horneková byla skutečně důsledná a rozdělila své modely podle funkce a příležitosti, s čímž souvisí i volba různých materiálů, střihů a široká škála barev. kalhoty doporučovala také ženám plných tvarů a dokonce i těhotným, což bylo do té doby zcela nevídané.

  


tímto významným návrhářským počinem v rámci nejen české, ale i evropské oděvní tvorby předběhla Božena Horneková (Roth-mayerová) dobu nejméně o 4o let, neboť až během 7o. let lze tímto způsobem oblečenou ženu běžně potkat na ulici.

 
věřili byste, že tenkrát byly kalhoty vnímány jako módní - tedy dočasný jev ?
a co vy - schováváte svý lýtka v nohavicích, nebo je koketně ukazujete v sukních ?

Komentáře

Okomentovat

- merci za zastaveni

Oblíbené příspěvky