HEDVIKA VLKOVÁ
27.9. 19o1 – 29.7. 1986
1. Eva II, 1929/3o
2. Eva VI, 1933/34
3. Eva VI, 1933/34
4. Eva VI, 1933/34
milé děti, dříve, než v Den český státnosti zavzpomínáme na Svatýho Václava, připomeňme si výročí narození, který připadá právě na tuto sobotu. a třebaže nepochybuju o tom, že jste publikum inteligentní, bystrý a zvídavý, zároveň ve mně hlodá podezření, že nejeden fešn bloger delegující se jako osoba do daný problematiky nadmíru zasvěcená, ví ve skutečnosti o kontextu vývoje módy velký kulový, natož pak o té domácí. považuju proto přinejmenším za vhodný šířit v tomto ohledu alespoň nepatrnou osvětu. a taky si při tý příležitosti tak trochu přihřejvám polívčičku, poněvadž jen papouškuju jednu z kapitol své diplomky. řeč je o Hedvice Vlkové. právě ta stála u jednoho z mezníků vývoje naší módní tvorby, za nějž lze moment založení ateliéru Oděvního výtvarnictví na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové jednoznačně označit. a byla to rovněž ona, díky jejímuž odbornýmu školení zde byl již od počátku kladen nemalý důraz na osvojení
si technik módní kresby. jakožto oděvní návrhářka a posléze i vysokoškolská pedagožka tak do jistý míry naznačila cestu, kudy se bude české oděvnictví následující léta
ubírat. její odkaz je tedy patrnej i v současnosti, poněvadž během svýho pedagogickýho působení na VŠUP
položila základy dnes již tradiční výuky módní kresby a ilustrace. byla si totiž velmi dobře vědoma potenciálu, kterej se
ve výtvarné prezentaci módy skrývá. i přesto – či snad právě proto – že
kresebnej rukopis jí samé nebyl nikterak novátorskej a vykazoval určitou
nejistotu, u svých svěřenců uvítala naopak výtvarnej projev svobodnej a tvůrčí,
vždy však vystavěn na pevnejch základech precizního zvládnutí lidský anatomie. ovšem její kariérní život svědčí bezesporu i o tom, že ztělesňovala ženu
nesmírně schopnou a pilnou, ženu moderní a samostatnou. její jméno
zůstane navždy spjato s působením u Hany Podolské, kde pracovala jako
kreslířka. avšak dříve, než zastávala tuto prestižní pozici ve věhlasném salónu,
se po absolvování Vyšší dívčí školy
v Praze na matčino přání vyučila švadlenou. osobní zainteresovanost, nadšení a talent pro kresbu a výtvarnou
seberealizaci v sobě Vlková měla zakořeněny již z dob dětství. její rané návrhy dokládají, že
v ní tento zájem přetrval. ba co více, toužila se ve svém výtvarném
projevu zdokonalit natolik, že se rozhodla - byť při zaměstnání - docházet mimo
jiné také k prof. ornamentální kresby Aloisi Mudruňkovi na UMPRUM. titul
akademický malířky si vysloužila roku 1931 po absolvování ateliéru prof. Vratislava
Nechleby s orientací na portrét, tentokrát se však jednalo již o soustavný studium. praxe v povolání módní
kreslířky na sebe nenechala dlouho
čekat a ještě téhož roku odjíždí na stáž do Paříže. možnost se lecčemu přiučit se jí naskytla
v modelovém domě Jacquesa Heima, leč ani omamná Paříž ji nezlákala
k sladký zahálce a i po večerech se Vlková zdokonalovala ve střihačským kursu. její
působení v salónu Hany Podolské počíná rokem 1922 a Vlková zde setrvala dlouhá
léta až do roku 1938. cennej doklad o kresbách a návrzích z tohoto
časového rozmezí dnes nalezneme ve sbírkách pražskýho Uměleckoprůmyslovýho
muzea, jímž je tužkou vytvořenej a
pastelkami kolorovanej konvolut kreseb o formátu A4. za pozornost nepochybně stojí i skutečnost,
že před příchodem Vlkové zastával u
Podolské tuto úlohu módního kreslíře malíř a manžel slavné módní tvůrkyně v jedné osobě,
pan Podolský. nicméně z řízenejch rozhovorů Vlkové s doktorkou Jarošovou je patrno, že
potěšení mu to nikterak nepřinášelo, a proto se k této činnosti se uchyloval
nepravidelně a velmi nerad. o tom, jak výtečně dokázala využít veškerou snahu vynaloženou pro zdokonalení ve
svým výtvarném vyjádření, svědčí to, že po dlouhá léta tvořila kresebný návrhy pro tisk, přičemž nejčastěji přispívala do Evy. ve srovnání s ilustrátory,
jejichž práce se objevovaly na
stránkách magazínů týto doby, je však rukopis Hedviky Vlkové poněkud
popisnější, statičtější a méně odvážný. do značný míry je to ovšem dáno její
zkušeností s krejčovstvím, neboť pečlivě dbala na důkladný vyobrazení
jednotlivejch oděvních prvků. zároveň je však potřeba ocenit půvab, eleganci a
ženskej šarm patrnej v jejích dílech, který jsou svým rukopisem v mnohým
velmi blízký francouzskýmu ilustrátorovi Jeanu Pagèsovi. sama Vlková často při
svých rozhovorech s Helenou Jarošovou připomínala, že během
pařížskejch módních přehlídek, kterejch se po boku Podolské účastnila, byl přísnej zákaz pořizovat si kresebný náčrty. musela proto spoléhat na svou paměť a vše
si pečlivě zaznamenat až po návratu. k zásadnímu momentu dochází roku 1938, kdy se Vlková dokázala postavit na vlastní
nohy a ve Vodičkově ulici založila svůj zakázkovej a modelovej podnik „Heda
Vlková“. tímto počinem tak ideálně skloubila svůj řemeslnej um, výtvarný schopnosti a
v neposlední řadě i organizační, neboť ty chod podobný záležitosti
nepochybně vyžadoval. do historie české
módy tak vstupuje jako vzácnej příklad módního tvůrce a kreslíře v jedný osobě. ač se za celejch jedenáct let jako majitelka tohoto podniku pořádání
přehlídek nevěnovala, svý modely prezentovala vlastním kresebným vyjádřením
v podobě akvarelů, za kterejma je opět nutný se vypravit
do Uměleckoprůmyslovýho muzea. ke skutečně podstatnejm
změnám se schyluje s rokem 1949, a to založením zcela samostatnýho ateliéru oděvního
výtvarnictví na VŠUP, jehož vedení se Vlková ještě téhož roku ujímá. právě tím byla naznačena
cesta, kterou se v následujících dekádách bude vývoj českého oděvnictví
ubírat. posléze se roku 197o kormidla
vedoucího oděvního ateliéru chopila Zdena Bauerová, kterážto výtečně navázala na základy tradičního školení položený Vlkovou, především však na tvorbu v duchu francouzskýho vysokýho
krejčovství. ale o tom snad někdy příště.
Komentáře
Okomentovat
- merci za zastaveni